MANDARINA NAŠA SVAGDAŠNJA – PETI DIO

zadnja mandarina

SMARTER se trudio pratiti mandarinu našu svagdašnju cijele sezone pa smo mišljenja da je i na samom kraju red da probamo sumirati rezultate i dojmove.

Prema neslužbenim, ali provjerenim podacima, ukupan urod mandarine u 2019. godini bio je na razini od 40.000 tona ploda, s tim da je od te količine, na legalnom tržištu, prodano 29.000 tona mandarine.

Naime, procjene su da je ove godine crno tržište prodalo između 6.000-7.000 tona, a ostatak proizvoda (između 4.000-5.000) propao je, nažalost, na stablima zbog loših vremenskih prilika u studenom, koje su onemogućile berbu i ulazak u polja.

Ono što je zabilježeno kao pozitivan trend je činjenica da je od 29.000 tona legalno utržene mandarine, čak dvije trećine izvezeno. Na izvoz su otkupljivače prisilile relativno visoke temperature u Hrvatskoj na početku sezone, koje su utjecale na smanjenje potražnje za mandarinom na domaćem tržištu. Također, na tržištu je zabilježen smanjen pritisak španjolske i grčke mandarine, zbog loših vremenskih uvjeta.

Dobar trend rasta izvoza pratio je i rast otkupnih cijena mandarine, poglavito kad se cijene uspoređuju u odnosu na razinu otkupnih cijena prošle godine. Tako je prošle godine proizvođač mandarine za kilogram ploda dobio između 1,80-1,90 kuna, a ove je godine prosječna otkupna cijena bila 2,30 kuna, što je povećanje od oko 18 %.

Treba naglasiti da je i razina maloprodajnih cijena bila veća te da, osim na početku sezone, kada je potražnja bila izrazito slaba, nije dolazilo do značajnijeg nereda, odnosno dampinga u maloprodajnim cijenama.

Kada bi htjeli ocijeniti sezonu sa stajališta proizvođača, usuđujemo se reći da je ona bila dobra, što zbog prosječno više razine otkupnih cijena, ali i manjih količina uroda 2019. godine. Mogu biti nezadovoljni samo neki proizvođači koji su zbog loših vremenskih prilika na kraju sezone zabilježili značajne gubitke jer im je veliki dio ploda ostao na stablima.

Ovo se posebno odnosi na kasne sorte. Proizvođači ranih sorti mogu biti zadovoljni cijenom, a i tržište kvalitetom mandarine.

Najbolji dio priče predstavlja izvoz, gdje ove godine nije bilo nikakvih posebnih izazova, što je dobar trend.

Crno tržište koje smo spomenuli i dalje je najveći problem neretvanskih proizvođača i zaista čudi da ne postoji svijest o potrebi udruživanja i zajedničkog nastupa na tržištu, koji bi osnažio poziciju proizvođača te donio više reda na tržištu.

Ocjenjujući sezonu, a posebno u svjetlu izvanredne potpore koju je Ministarstvo poljoprivrede dodijelilo proizvođačima mandarina, možemo zaključiti da nema razloga za posebno nezadovoljstvo proizvođača.

Mi iz SMARTER-a moramo reći da je šteta što udruženi proizvođači ne koriste benefite oznake izvornosti koju je neretvanska mandarina stekla, posebno zbog mogućnosti korištenja posebnog Fonda EU za promociju zaštićenih poljoprivrednih proizvoda na izvoznim tržištima trećih zemalja.

Mišljenja smo da bi vrijedilo iskoristiti ova sredstva i prodavati našu mandarinu s većom dodanom vrijednošću, odnosno po cijenama koje bi uključivale i premiju za posebnu kvalitetu mandarine koja dolazi iz Neretve.

Povezane objave

Leave a comment

Together we are Smarter

SMARTER
info@smarter.hr
Radnička cesta 39
10000 Zagreb, Croatia
+385 1 6132 130