
Hrvatska partner na najvećem sajmu hrane Zeleni tjedan u Berlinu
Najveće međunarodno događanje u području poljoprivrede Europe, ali i svijeta, internacionalni je sajam Zeleni tjedan koji će se održati od 17. do 26. siječnja u Berlinu i od velike je važnosti za našu poljoprivrednu i prehrambenu industriju. Ove godine Hrvatska je zemlja partner ove međunarodne poljoprivredne manifestacije, što je dobar početak godine za ovaj sektor proizvodnje kojemu treba dati na važnosti.
Zahvaljujući izvrsnim diplomatskim, gospodarskim i trgovinskim odnosima između dvije zemlje, upravo su Njemačka i Zeleni tjedan pravo mjesto gdje će Hrvatska u punom sjaju predstaviti svoju poljoprivredu i prehrambenu industriju te unaprijediti svoje trgovinske odnose u Europi i svijetu. O važnosti ovog sajma za poljoprivredu, ali i odnose među zemljama, govore impresivne brojke. Na sajmu će sudjelovati čak 61 država, preko 1.800 domaćih i stranih izlagača, a sajam obiđe 400.000 posjetitelja koji mogu pogledati i kušati, ali i kupiti hranu iz cijeloga svijeta.
Partnerstvo na Zelenom tjednu jedna je od prilika da Hrvatska promovira najbolje proizvode i možda označi početak velike izvozne ofenzive za domaći poljoprivredni i prehrambeni sektor, s obzirom da je ovo vjerojatno prvi put da se ide s tako velikom promocijom.
Nastup na ovom sajmu događa se u trenutku kada je Hrvatska od 1. siječnja 2020. godine prvi puta preuzela šestomjesečno predsjedanje Vijećem Europske unije. Za Ministarstvo poljoprivrede to će biti posebno izazovan zadatak s obzirom na složenost zajedničkih politika EU u području poljoprivrede i ribarstva te sukladno tome veliki broj radnih tijela na kojima se one razmatraju.
Nastup pedesetak izlagača
Na najvećoj europskoj poljoprivrednoj pozornici, Hrvatska će predstaviti svoju poljoprivredu i njezine specifičnosti u najboljem svjetlu. Hrvatsku će tako predstavljati pedesetak izlagača, velikih i malih poljoprivredno-prehrambenih tvrtki i obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava, koji će svijetu ponuditi okus Hrvatske – gastronomske delicije poput pršuta, kulena, meda, ulja, rakije, vina te brojnih drugih autohtonih zaštićenih proizvoda. Posjetitelji sajma imat će priliku uživati u prepoznatljivim hrvatskim tradicionalnim jelima pripremanima od hrvatskih namirnica u nacionalnom hrvatskom restoranu u berlinskoj „zelenoj“ kuhinji.
Vjerujemo da Hrvatska ima potencijal svoju poljoprivredu graditi na većoj i organiziranijoj proizvodnji, povećanju samodostatnosti, ali i internacionalizaciji poslovanja, odnosno većem izvozu posebice proizvoda dodane vrijednosti. U tom dijelu Njemačka je itekako značajno tržište na kojem je potrebno biti više i jače prisutan.
I dalje veliki deficit u razmjeni s Njemačkom
Njemačka je jedna od najznačajnijih zemalja u vanjsko-trgovinskoj razmjeni te se kontinuirano nalazi na prvom mjestu u uvozu poljoprivredno-prehrambenih proizvoda u Hrvatsku. U 2018. godini u Njemačku je izvezeno poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda u vrijednosti od 157,7 milijuna eura, dok je iz Njemačke uvezeno poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda u vrijednosti od 462,3 milijuna eura. Na oko je vidljiv veliki nesrazmjer u razmjeni, odnosno ogroman deficit koji bi trebalo smanjivati i pokušati biti prisutniji na ovom tržištu.
Promatrano u odnosu na prethodnu, 2017. godinu, vrijednost izvoza poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda iz RH u Njemačku, u 2018. godini bilježi pad od 3 posto, a vrijednost uvoza takvih proizvoda iz Njemačke u RH zabilježila je rast od 5 posto.
U 2018. godini, u rangu najznačajnijih hrvatskih izvoznih tržišta, Njemačka se nalazila na 4. mjestu. U rangu naših najznačajnijih uvoznih tržišta nalazila se na 1. mjestu, s udjelom od 15 posto u ukupnoj vrijednosti uvoza poljoprivredno-prehrambenih proizvoda.
Najviše se izvoze duhanski proizvodi
U 2018. godini najzastupljeniji proizvodi u izvozu u Njemačku bili su duhanski proizvodi s udjelom od čak 26,28 posto ukupnog izvoza poljoprivredno-prehrambenih proizvoda, zatim čokolada i ostali prehrambeni proizvodi.
U 2018. godini najzastupljeniji proizvodi u uvozu iz Njemačke bili su: čokolada i svinjsko meso, sir i skuta.
Promocija na njemačko tržište je izuzetno važna
Na berlinskom Zelenom tjednu može se vidjeti hrana iz cijeloga svijeta, a brojne države investiraju ogromne napore da se približe njemačkim potrošačima. Ovaj je sajam i odlično mjesto za sklapanje poslova, upoznavanje s onim što konkurencija nudi, ali i da se kroz brojne popratne konferencije i panele vidi gdje je europska i svjetska poljoprivreda danas.
Kada Zeleni tjedan prođe i podvuče se crta, vidjet ćemo jesmo li uspjeli prikazati najbolje što se proizvodi, a onda bi po sličnom modelu trebalo krenuti i na druga zanimljiva i važna tržišta. Novaca za ovakvu internacionalizaciju poslovanja uvijek treba pronaći, ali treba i potaknuti sve tvrtke i udruženja da se ne boje pojavljivanja na svjetskim sajmovima. To je jedan od načina da postanemo prepoznatljivi na globalnom tržištu.