Zašto SMARTER? Javnosti ste poznati kao regionalni lider u području voća i povrća s tvrtkom Marinada, kako sad konzultantska tvrtka specijalizirana za poljoprivredu?
Upravo je moje dvadesetogodišnje iskustvo u poljoprivredi, i kao proizvođač, i kao organizator proizvodnje, ključni razlog osnivanja konzultantske tvrtke koja razumije proizvođače i poljoprivrednu problematiku.
O poljoprivrednim problemima „pjevuše i vrapci na grani“, ali je potrebno artikulirati ih na pravi način i na pravome mjestu s konkretnim rješenjima. SMARTER je okupio stručnjake koji to mogu i znaju. Oni su autoriteti u svojim područjima koji analiziraju brojeve, zakone, uspješne i usporedive svjetske prakse i mogu ponuditi prava rješenja. I tvrtkama i kreatorima politika.
Odakle ambicija da se upustite u avanturu zvanu Strategija razvoja hrvatske poljoprivrede, kraj dosadašnjih nekoliko koje se nisu provele?
Tko ne vjeruje izgubio je, a mi poduzetnici nemamo luksuz odustajati. Posljedicama svjedočimo svaki dan, primjerice iseljavanje ruralnih područja. One su štetne za čitavo društvo, ne samo za poljoprivredni sektor.
Svjedoci smo u proteklom desetljeću velikih ulaganja u poljoprivredu, više od 30 milijardi kuna poticaja, a istodobno je poljoprivredna proizvodnja pala s 32 milijarde na 16 milijardi kuna godišnje.
Vrijeme je da se riješimo pristupa „oduvijek smo tako radili“ i našu urođenu kvalitetu nadopunimo znanjem, novim trendovima i okupljanjem vodećih stručnjaka iz povezanih područja. Ukratko, pristupom kakav nudi SMARTER.
Godinama se priča o našim poljoprivrednim potencijalima, kako to komentirate?
Kao proizvođač iz prve ruke gledam velike potencijale koje Hrvatska ima za razvoj poljoprivrede i uistinu je nejasno zašto ih se ne koristi bolje.
Jedan od odgovora sigurno leži u činjenici da nije bilo jasnih prioriteta ulaganja jer samo ciljano ulaganje u sektore koji imaju tržišni potencijal, kao i one koji mogu donijeti najveću dodanu vrijednost u poljoprivredi, ima smisla i dugoročno će jačati interes za proizvodnju.
Kako ste zadovoljni dosadašnjim rezultatima SMARTER-a?
SMARTER je danas poznat svim ključnim institucijama i tvrtkama iz poljoprivredne industrije, kao i medijima koji prate problematiku. Gledajući kvalitetu ovog tima, jako sam zadovoljan, ali ne mogu biti zadovoljan brzinom provedbe ključnih reformi i strateških ciljeva na državnoj razini.
Koji su ključni naglasci Strategije razvoja hrvatske poljoprivrede koju ste u suradnji sa stručnjacima dovršili?
Naša se Strategija temelji na principima podizanja konkurentnosti kako bi se osigurala samodostatnost na domaćem tržištu. Strategija detektira velike potencijale za rast pa i za izvoz hrane izvan Hrvatske te kako to ostvariti. Pri tome smo vodili računa o sektorskim prioritetima, koji uz pravilnu politiku regionalizacije, podizanje nivoa znanja i ulaganja u nove tehnologije te digitalizaciju, sigurno podižu konkurentnost. Istovremeno, nudimo rješenja za pitanja poljoprivrednog zemljišta, u smislu okrupnjavanja poljoprivrednih parcela te dugoročnog stabilnog zakupa, kao preduvjetu svake održive i organizirane poljoprivredne proizvodnje.
Surađujete li na tom dokumentu s nadležnim Ministarstvom?
Za razliku od prošlog, aktualna ministrica poljoprivrede iskazala je interes za rješenjima iz ovog dokumenta. Učinit ćemo sve da kvaliteta ovog dokumenta ne ostane mrtvo slovo na papiru. Prepoznale su ga i komore, udruga poslodavaca, znanstvena zajednica i proizvođači.
Ova Strategija odlična je osnova za stvarnu politiku poljoprivrede u sljedećem razdoblju te se nadam da će doživjeti primjenu u praksi i to na dobrobit svih.
Što očekujete od nadolazeće godine?
Ponajprije, u sljedećoj godini, očekujemo da će, kroz niz prezentacija i javnih istupa, naša Strategija postati bliža cjelokupnoj javnosti te da ćemo ju uspjeti uklopiti u strateški dokument koji izrađuje Vlada Republike Hrvatske.
Također, očekujem puno veći fokus sustava na poljoprivredu, a jednako tako i nastavak dobrih rezultata SMARTER-a, i to radom na praktičnim projektima koje ćemo raditi za niz poljoprivrednih i prehrambenih kompanija, ne samo u Hrvatskoj, nego i u regiji. Želimo zajedno unaprijediti proizvodnju i pokazati da se, unatoč teškoćama, može!